Vorig jaar startten we op De Pyler, school voor SO en VSO in Heerlen een pilot met het Buddy-traject. Doel: het bundelen van hulpvragen die normaal door een externe hulpverlener worden opgepakt. Zowel de school als JENS is tevreden met de eerste resultaten.
Opzet pilot
Op De Pyler krijgen leerlingen extra ondersteuning onder schooltijd. Ze werken in korte trajecten van ongeveer 6 weken aan een een specifiek doel.
Samen met een leerkracht of IB’er stellen we haalbare doelen zoals bijvoorbeeld agressieregulatie of omgaan met de eigen uitdagingen. Het gaat hierbij om vragen die te intensief zijn voor een groepsaanpak, maar wel met een kortdurende 1-op-1 aanpak opgelost kunnen worden.
Na 6 weken bekijken we of het doel gehaald is of niet. Is dat niet het geval dan kunnen we het traject verlengen of stellen we het doel bij.
Voordelen
Het Buddytraject heeft zich in de praktijk al bewezen:
- kinderen oefenen direct in hun eigen omgeving met nieuwe vaardigheden (school en thuis);
- een indicatie is niet meer nodig: de zorg valt binnen het aanbod van JENS;
- kostenreductie door een bundeling van taken bij één persoon op de vindplek en minder inzet van externe aanbieders;
- verlaging van de druk op zorgverlening.