Crisis

CRISISNUMMERS

Tijdens kantooruren:

  • Heerlen: 045 – 560 4004
  • Voerendaal: 045 – 560 25 61
  • Landgraaf: 14-045

’s Avonds of in het weekend:

  • Crisishulp Jeugd Zuid-Limburg: 043 – 604 5777
Crisis

CRISISNUMMERS

Tijdens kantooruren:

  • Heerlen: 045 – 560 4004
  • Voerendaal: 045 – 567 7530
  • Landgraaf: 14-045

’s Avonds of in het weekend:

  • Crisishulp Jeugd Zuid-Limburg: 043 – 604 5777

Veel vrijheid om je ding te doen

Emily Smit is 23 jaar een vierdejaars student Pedagogiek op Fontys Hogeschool. Ze loopt dit jaar stage bij JENS. Emily heeft altijd met kinderen willen werken en JENS biedt haar alle ruimte daarin te leren en ervaren. Ze vertelt wat de stage bij JENS zo bijzonder voor haar maakt.

“Ik heb altijd met kinderen willen werken. Ik wilde eerst de Pabo gaan doen, maar kwam erachter dat ik bij pedagogiek wat breder geschoold zou worden. En dat ik daar ook één op één met kinderen en in kleine groepjes aan de slag zou kunnen. Bij pedagogiek ga je meer de diepte in en kun je een hechtere band met de kinderen ontwikkelen. Dat past veel meer bij mij dan elke dag voor een grote klas kinderen staan.”

Oriënteren

Omdat Emily in haar derde leerjaar nog erg op zoek was naar de richting waarin ze zich verder wilde ontwikkelen, koos ze voor een stage bij JENS. “JENS is een hele brede organisatie, waar ik veel verschillende dingen kan uitproberen om er zo achter te komen wat ik wil. Ik krijg hier ook een goed beeld van de verschillende aspecten van het voorliggend veld.”

Een fijn team met kansen om te leren

“Je krijgt hier veel vrijheid om je ding te doen. Als stagiaire word je bij wijze van spreken in het diepe gegooid en leer je hoe je zelfstandig dingen moet plannen en uitvoeren. Dat is heel leerzaam voor mij als toekomstige professional.” Voor Emily een belangrijke reden om een stage bij JENS ook aan andere studenten aan te raden.

Daarnaast spelen ook de sfeer en de collegialiteit een belangrijke rol:  “Iedereen bij JENS is heel open en je voelt je meteen welkom en deel van het team. Je wordt vrij gelaten, maar kan altijd op iemand terugvallen als iets niet lukt. En je leert niet alleen met kinderen omgaan, maar ook met ouders, collega’s en andere organisaties die met JENS samenwerken.”

Gevarieerde stageweek

Emily maakt volop gebruik van de mogelijkheden die JENS haar biedt: “Op maandag, dinsdag en donderdag loop ik mee met de jeugdconsulent. Ik ga dan mee op huisbezoek, geef trainingen zoals ‘Piep zei de Muis’ en begeleid kinderen in ‘De Speelkamer’. Ook neem ik deel aan vergaderingen en kind-gesprekken. Op woensdag help ik mee bij het jeugd- en jongerenwerk in The Break. Samen met een andere stagiaire draai ik daar een meidengroep voor meiden van 11 tot 17 jaar oud.”

Het verschil maken

De diversiteit in het werk vindt Emily het leukste aan de stage. Ze mag proeven aan veel verschillende werkzaamheden en heeft geen vast rooster. Zoals ze zelf vertelt: “Geen week is hetzelfde en het wordt nooit saai. Je werkt met veel verschillende mensen en mag kinderen en ouders ondersteunen bij wat ze nodig hebben. Met iets kleins als een luisterend oor bieden, kun je al een groot verschil maken. Dat vind ik iets heel moois.”

Facebook
Twitter
LinkedIn